Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Velden gemarkeerd met * zijn vereist.
De erkenningsreglementering voor aannemers van werken: een papieren tijger die zweeft tussen anachronisme en ongeloofwaardigheid.

De erkenningsreglementering voor aannemers van werken: een papieren tijger die zweeft tussen anachronisme en ongeloofwaardigheid.

Gepost 2015/10/20

In de strijd tegen sociale misbruiken is het opleggen van een erkenning aan de onderaannemers en het beperken van het aantal schakels in de onderaanneming om verschillende redenen een slecht idee. De erkenningsreglementering voor aannemers van werken is een papieren tijger die zweeft tussen anachronisme en ongeloofwaardigheid. Indien ze zou worden behouden is ze niet aan wat opsmuk toe maar aan een volledige herwerking. Daarbij zijn pertinentie geloofwaardigheid en actualiteit de voornaamste uitdagingen. Slaagt men daarin niet, dan beter opdoeken. 

Wanneer we de aanbestedende overheden betrekken, en ze ieder slechts elke week één steekproef uitvoeren op één van de reeds actueel toepasselijke bepalingen voorzien in het KB uitvoering, artikel 78, dan hebben we meer dan 100.000 controles per jaar op sociale misbruiken! 

Het is veel beter om in te zetten op de medewerking van de aanbestedende overheden dan in te zetten op een ongeloofwaardig geworden erkenningssysteem. 

Sociale misbruiken en reglementering overheidsopdrachten (deel II): Sociale fraudebestrijding: naar een pact met de aanbestedende overheden, in De Gids op Maatschappelijk Gebied, jaargang 106, Nr.8 van 2015, pag. 25 - 30

Delen